12 здравословни навика за цялото семейство

Няколко примера за навици, които могат значително да подобрят здравето на цялото семейство

2022-10-02 16:08:00 | Мария Дуковска

Когато говорим за това каква е тайната на доброто здраве и силния имунитет, трябва да знаем, че тайни всъщност няма, а само система от правила и здравословни навици, която ни помага да сме в кондиция. Установите ли ваша система от полезни навици за цялото семейство, ще подобрите здравословното състояние на всички у дома, ще се чувствате по-добре и ще подсилите имунитета си, особено през есента и зимата. Предлагаме ви няколко примера за навици, които могат значително да подобрят здравето на цялото семейство и да го подготвят за предизвикателствата през студените месеци.

1. Винаги закусвайте

Рано сутрин обикновено всички в семейството бързат, защото имат много задачи за приготвяне, но е важно винаги да намираме време за закуска. Това е един от основните здравословни навици, които е добре да установите и то от ранна възраст на децата. Освен че започвате здравословно деня, закуската е една от гаранциите, че няма да прекалите с вредните храни през останалата част от времето.

Закуската дава енергия, която ни зарежда с добро настроение и ни държи в кондиция поне до обяд. Ако нямате време да приготвяте старателно закуска, винаги имайте пресни плодове и зеленчуци подръка, които са чудесна идея за начало на деня.

2. Изберете водата

Един от най-простите и естествени здравословни навици, които можете да установите, ако все още не сте го направили, е да пиете вода преди всяка друга напитка. Винаги, когато ви се допие газирана напитка, изпивайте чаша вода и помислете пак, преди да посегнете към бутилката с не толкова здравословна течност. Същото се отнася и до децата, разбира се. Покажете им, че водата е най-доброто възможно питие чрез вашия личен пример.

3. Висока лична хигиена

Много често говорим и пишем за добрата лична хигиена, за това колко е важно децата от ранна възраст да се приучат на хигиенни навици. Миенето на лицето и ръцете обаче не е единствената грижа, която децата трябва да полагат. Редовната смяна на бельо, чистите дрехи, дезинфекцията на често използвани предмети е също част от тази лична хигиена. Промивките на носа с подходящ спрей подобряват значително дишането на децата, а и на възрастните, особено през есента и зимата. В този период прекарваме много време на закрито, в затворени помещения, на климатик, което може да доведе до често запушване на носа и затруднено дишане. Редовните промивки на носа подобряват дишането, прочистват назалните пътища и хидратират носната лигавица.

Tonimer Lab предлагат цялостни серии за профилактика и превенция на назалните пътища както на децата, така и на възрастните. Продуктите им, насочени към най-малките, са снабдени със специални накрайници, които правят промивките на нослето лесни и приятни, така че децата да не изпитват никакъв дискомфорт.

Детската им серия представя няколко продукта за назална хигиена: Tonimer Lab baby изотоничен и хипертоничен спрей, Tonimer Lab изотонични и хипертонични монодози (ампули 5 мл), Tonimer Lab назален гел 20 мл, Tonimer Lab panthexyl спрей 100 мл, както и хипертонични монодози за инхалация.

Възрастните също могат да се възползват от богатия избор от средства за назална хигиена, които Tonimer Lab предлагат. Сред тях е изотоничният спрей Tonimer Lab soft.

Той представлява стерилен изотоничен разтвор на морска вода, богат на минерали и микроелементи за директно приложение. Улеснява отстраняването на носните секрети и предпазва лигавицата от изсушаване. Подобрява очистващата функция на носния епител и е подходящ за ежедневно приложение за добра носна хигиена или като допълнение при лечение на хрема, ринит и други.

4. Движете се повече заедно

Ще си кажете, че това звучи лесно на теория, но на практика не е така. И донякъде сте прави. Да, през есента и зимата, когато е студено, влажно, ветровито, последното, което ни се прави, е да се движим или спортуваме на открито. Но пък има много варианти да се раздвижим и у дома, нали? Въпрос е на навик. Можете да правите упражнения или пък йога у дома, а компания да ви правят децата. Не ви трябва нищо освен желание и някое приятно видео с упражнения. А интернет изобилства от такива видеа.

5. Опитвайте нови храни

Наред с полезните и добре познати зеленчуци, плодове, месни и млечни продукти, поставете си за цел периодично да опитвате по някоя нова храна за вас и семейството ви. Всички родители навярно сме чували от децата ни фразата, че ядем едно и също. Разнообразете семейното меню като включите в готвенето непознат зеленчук, плод или подправка.

Присъединете децата към готвенето на новата храна, като ги помолите да проучат въпросния продукт и да намерят какви са полезните му качества. Така ще знаете какво приготвяте и каква е ценността на храната за здравето на цялото семейство.

6. Проверявайте етикетите на храните

Това е един полезен и много здравословен навик, ако успеете да го направите част от вашето ежедневие. Когато сте в магазина, следете етикетите на продуктите, които купувате. Какво съдържат, какво означават съответните термини, съставки, съкращения. Някои от тях, за съжаление, не са никак полезни и е важно да проследявате какво купувате и слагате на масата си. Знам, че това отнема време от пазаруването, но ако го превърнете в навик, много скоро ще свикнете да го правите бързо и само с няколко погледа ще знаете какво е подходящо да купите и какво не.

7. Предлагайте зеленчуци, не насилвайте

Голяма част от нас са израснали с песничката „зеленчуци, който не яде, той голям не ще да порасте“. И предполагам, че голяма част от вас не са били супер почитатели на чушките от съвсем ранна възраст, а сте ги преоткрили като по-големи, нали? Знаех си. И аз също. Затова не е добър подход да налагаме децата да се хранят задължително с определени зеленчуци или пък плодове, които не им харесват към момента. Винаги имайте подръка пресни зеленчуци и ги предлагайте на децата, дори и в съвсем малка порция. Но не ги налагайте насила, защото това може да задълбочи неприязънта им към тези храни. Възможно е това да е моментна фаза на нежелание да се консумират тези продукти. Изчакайте да премине фазата, като периодично предлагате зеленчуци и плодове, без да се карате.

8. Изказвайте благодарност

Една от любимите думи на българите според различни проучвания е „благодаря“. И това не е никак случайно. Изразяването на благодарност и признателност е съкровена и скъпа емоция, която ни извисява. Кара ни да се чувстваме добре емоционално, а какво е по-важно от това?

Ако и вашата любима дума е „благодаря“, научете и децата си да я казват по-често. Можете да започнете със семейна игра. Вземете един буркан, който може децата да изрисуват с красиви картини и всеки да слага в този буркан бележки с кратко обяснение за какво е благодарен. Определете си един ден в седмицата или пък месеца, в който ще четете тези бележки всички заедно. Може да доразвиете играта като всеки разкаже какво го е провокирало да напише бележката, каква е била ситуацията. Това е прекрасен начин да прекарвате качествено време заедно, да се сплотите като семейство и да споделяте общи ценности.

9. Пълноценен сън

През есенно-зимния период е съвсем естествено да се чувстваме по-уморени – денят е по-кратък, слънчевата светлина е по-малко, студено е и всичко това влияе както на настроението, така и на здравето ни. Един от начините да се поддържаме в кондиция и да сме здрави цялото семейство е пълноценният сън. Това означава, че за децата трябва да има минимум 8-9 часа сън, а няма да е лошо и възрастните да се придържаме към това правило.

Опитайте се да установите определено време, в което да си лягате и вие, и децата. Създаването на такъв здравословен навик да се ляга по едно и също време спомага заспиването да е по-лесно и съответно по-пълноценно.

10. Планирайте уикенда отрано

Още от понеделник можете да започнете да планирате семейните занимания през почивните дни. Така ще имате достатъчно време да съберете идеи и предложения от децата, да проучите възможностите за отдих и разходка през уикенда. Това е начин да се заредите с положителни емоции, да прекарате качествено време заедно и да повишите имунитета си с разходки на чист въздух.

11. Алтернативни варианти на вкусните, но вредни храни

Още по темата

Няма как да избягаме от любимата тема на родителите – как да спра детето ми да яде т. нар. junk food или вредна храна. Това са чипсове, снаксове, вафли, шоколади, пълни със захар, всякакви видове бонбони, които не дават никакви полезни нутриенти на децата, но пък допринасят да са с наднормено тегло. Задачата е една от най-трудните за всеки родител, особено в динамичното ежедневие, когато вечно бързаме за някъде и допускаме децата да ядат тези храни. Не е възможно да ги изключим напълно, но е важно да помислим за полезните и вкусни алтернативи на тези храни. Можете да приготвите подобни лакомства, но домашни, като ароматни мъфини или плодов кекс, домашен сладолед или чипс, така че да предложите на децата вкусна алтернатива.

12. Време без телефони

Определете си час или момент от деня/вечерта, в който никой от семейството не е зает с телефона си, не играе игри или пък работи на него. Нека това е вашето време заедно. Може да четете или да рисувате, да играете настолна игра или просто да разговаряте, но далеч от устройства, които ви разсейват и крадат от общото ви време. Изберете такъв час и ще видите колко добре ще се отрази на общуването ви в бъдеще. Щастливо семейство = здраво семейство.