Говорите ли си сами? Значи не сте луди!

Защо този навик не е притеснителен

2019-06-21 13:35:00 | Илияна Николова

Въпреки че се смята, че само лудите си говорят сами, науката казва, че това далеч не е така. Всеки знае, макар да не си го признава публично, че понякога си казва нещо на глас. „Закъснявам, къде са ми ключовете?!“, „Мразя тази рокля! Точно сега ли трябва да се преобличам!“ или просто провеждате разговор с въображаем събеседник, репетирайки какво и как бихте казали. Тези и още много ситуации са се случвали на повечето хора. Почти няма такъв, който да не си е казвал нещо на глас поне веднъж.

Как да повишите самочувствието си?>>>

Оказва се, че изразяването на мисли на глас помага за подобряване на постиженията в бъдеще и е естествен механизъм за самоподтикване към действие. Това смята Лиса Ференц, клиничен социален работник и психотерапевт, автор на книгата „Finding your Ruby Slippers: Transformative Life Lessons From the Therapist's Couch“. Тя използва този подход при клиентите си, за да им помогне в подобряването на мотивацията им в работата и личния живот.

Според Лиса Ференц, изразяването гласно на мислите и желанията допринася и за развиването на по-позитивно отношение към себе си в емоционален план. „Няма нищо по-важно от начина, по който говорим на себе си, защото вътрешният монолог допринася за осъзнаване на подсъзнателните ни мисли, емоционални състояния и поведенчески избори“, смята Ференц, цитирана от rd.com.

Фрази, които показват ниско самочувствие>>>

Още по темата

Ако подхождаме мълчаливо към ежедневните си задачи и ангажименти и то с постоянна негативна нагласа без да изразяваме част от мислите си на глас, когато сме сами, това дава отрицателно отражение върху самочувствието и себеусещането.

Ференц съветва хората също така да си изговарят на глас мотивиращи речи, когато имат нужда да се подготвят за ново предизвикателство, за нова работа, когато се чувстват потенциално застрашени или потиснати в дадена ситуация.

3 стъпки, с които да извисите самочувствието си до небето>>>

Това, разбира се, не означава да започнете постоянно да изговаряте всичко, което ви тревожи на глас, включително страховете ви. Обърнете внимание на позитивните мисли и мотивиращи думи, с които да повишите увереността и самочувствието си.

От друга страна, изказването гласно на негативните мисли и страховете помага за осъзнаването, преоценяването им и най-вече преодоляването им, което също има терапевтичен ефект.