Знаете ли, че...?

Любопитни факти за самолетите, които вероятно не знаете

Знаете ли, че в самолета няма достатъчно резервен кислород?

12.09.2019г. / 16 33ч.
Илияна Николова
Снимка: istock

Снимка: istock

На много хора им се налага да летят със самолет по професионални или лични причини. Страхът от летене е един от най-често срещаните. Когато се качваме на самолета мисълта за това какво може да се обърка може да предизвика силно безпокойство и тревожност. Добрата новина е, че съвременните самолети са проектирани така, че максимално да осигуряват безопасността на пасажерите по време на полет. Но въпреки това няма как да не се запитаме колко време може да издържи машината без един двигател или пък дали резервният кислород в маските ще стигне за всички.

За да отговорим на тези и още други любопитни въпроси за самолетите, ще ви разкажем за някои малко известни факти за летателните машини, превозващи милиони пътници всеки ден.

Защо турбуленцията ще става все по-чест феномен?>>>

Някои самолети могат да летят повече от 5 часа с един повреден двигател

Някои модели самолети, като Боинг 787 Дриймлайнер, са проектирани да летят повече от 5 часа с аварирал двигател, докато намерят подходящо място за аварийно кацане. Това се налага, тъй като тези машини са големи и са предназначени за превоз на голям брой пътници, което в повечето случаи се прави при дълги или презокеански полети. Следователно се предполага, че е много вероятно дълго време да не се появи суша, на която пилотите да приземят самолета. Затова той е проектиран да лети безопасно дори само с един работещ двигател.

Ако някой умре по време на полет, тялото може да остане в кабината

И такива неща се случват по време на полет. Хората умират внезапно и ако това се случи във въздуха трябва да знаете, че тялото на мъртвеца може да остане близо до вас в кабината. В интерес на истината малко самолети са проектирани да имат специално помещение, в което да се съхраняват тела до кацането. В повечето случаи починалият пасажер се премества на задните редове на самолета, където се покрива с одеяло, но без главата. Главата се покрива чак след като специалист установи смъртта на човека.

Аварийните маски не могат да осигурят достатъчно кислород за целия полет

Ако се случи авария, която да предизвика разхерметизиране на фюзелажа, маските за кислород ще паднат от панелите на главите на пасажерите. Тези маски обаче обикновено доставят кислород само в рамките на приблизително 12 минути, защото според изчисленията толкова време е необходимо, за да се открие място за аварийно кацане. Няма как в самолета да се пренасят много бутилки с кислород, тъй като този товар е прекалено тежък.

Най-дразнещите неща, които пътниците правят по време на полет>>>

Черните кутии на самолетите всъщност са оранжеви

Оранжевата боя, с която записващите устройства се боядисват, е устойчива на горещина, така че в повечето случаи остава незасегната дори след пожар в самолета. Освен това яркият оранжев цвят прави кутиите по-лесни за локализиране след инцидент.

Въздухът в самолета е далеч по-сух от този, който дишаме на земята

Всеки, който е летял със самолет знае, че след полет човек усеща сухота в гърлото и носа си. Това се дължи на твърде сухия въздух в кабината, защото в херметически затвореното пространство няма атмосферни условия, които да го овлажняват. Обикновено на повечето места по земята средната влажност на въздуха е около 50%, а на сушата в близост до големи водни басейни може да достигне и до 90-100%.

Боинг 744 е по-ефективен в разхода на гориво от вашата кола

Самолетите изгарят огромни количества гориво за час. Но като се има предвид теглото, броят пътници, превозвани наведнъж и товарът, качен на самолета, това прави ефективността в изгарянето на гориво далеч по-голяма от тази на който и да е автомобил.

Най-мръсното място в самолета не е тоалетната

Може би мислите, че тоалетната в самолета е най-замърсеното място в машината, но това далеч не е така. Погледнете пред себе си – точно пред вас на гърба на задната седалка е масичката за храна. Тя е най-силно засегнатата от бактерии и микроорганизми част в целия фюзелаж, особено бутончето, с което масичката се затваря и отваря.

По време на тестовете за сигурност в двигателя на самолета се хвърлят мъртви пилета

Една честа причина за авиоинциденти са птиците. Ако ято птици бъде засмукано от турбините на двигателите по време на полет, това може да застраши безопасността на пътниците и дори да свали самолета. За да се избегне тази опасност, авиоинженерите тестват двигателите на самолетите, като хвърлят цели мъртви пилета в тях.

Какво не трябва да носите по време на полет?>>>

Излитането и кацането са най-опасните моменти по време на полет

Според доклад на Боинг, 13% от фаталните инциденти се случват по време на излитане, изкачване или през първите 3 минути от полета. В 48% от инцидентите фатални се оказват последните 8 минути от полета преди кацането, както и самото кацане.

Свързани статии

Най-големият самолет в света тежи почти 600 тона

Транспортният самолет Антонов Ан-225 Мрия е проектиран така, че при максимален капацитет да може да пренася товари над 500 тона. Самият самолет тежи 175 тона. Максималната тежест, с която тази машина лети, е 640 тона.

Най-безопасните места при авиоинциденти са последните

Според списание Time, броят на жертвите при инцидент в задната част на самолета е 32%, в средната – 39%, а в предната му част 38%.

Самолетите могат да предизвикат буря от мълнии

Когато самолет премине през буреносен облак, статичното електричество провокира появата на светкавици и мълнии. За щастие съвременните самолети са създадени да могат да понасят удари от мълнии. Въпреки това, в някои случаи се налага аварийно приземяване, за да се направи проверка на всички апарати и уреди.

5 типа невъзпитано поведение в самолет, което дразни околните>>>

Одеялата в самолетите невинаги се предлагат изпрани

По време на дългите полети авиокомпаниите имат ангажимент да осигурят одеяла на пътниците, с които да се завиват по време на сън. За съжаление обаче, тези одеяла невинаги са изпрани поради липса на технологично време и определено не са за еднократна употреба. Преди напускане на самолета пътниците биват помолени да върнат одеялата на екипажа.

Коментирай