Манган - ползите от незаменимия минерал и откъде да го набавим

Важен за здравето в много отношения

2019-01-03 08:50:00 | Илияна Николова

Манганът е минерал, който се среща в нашия организъм, но за съжаление често в недостатъчни количества. Той е много мощен антиоксидант, който се свързва със свободните радикали, неутрализира ги и предпазва тялото от вредни процеси и формации, като по този начин предотвратява много потенциални опасности за здравето. 

Манганът е от голямо значение за работата на мозъка, панкреаса, черния дроб, костите, бъбреците. Той отговаря за правилното функциониране на нервната система. 

8 страхотни ползи за здравето от уакаме

Кои са симптомите на дефицит на манган?

Най-често това са високо кръвно налягане, загуба на памет или проблеми със запаметяването на нова информация, проблеми със слуха, вестибуларния апарат, тремори, влошено зрение, мускулни спазми, сърдечносъдови заболявания, висок холестерол. 

Кои са най-добрите източници на манган сред храните?

За да си набавим достатъчно количество от важния за здравето минерал е необходимо да наблягаме на следните храни:

  • ягоди
  • къпини
  • тропически плодове 
  • зелени салати
  • спанак 
  • карамфил
  • краставици 
  • киви
  • тофу
  • праз 
  • синапени зърна
  • зелен фасул
  • ориз
  • мента
  • овес 
  • орехи
  • кресон 
  • чесън
  • ананас
  • малини 
  • грозде
  • червено цвекло 
  • пълнозърнеста пшеница 
  • банани 
  • куркума 
  • смокини 
  • моркови 

Кои са важните ползи за здравето, които манганът носи?

Здрави кости 

Манганът е от огромно значение за правилния растеж на костите при малки деца, но и при възрастни. Той увеличава тяхната плътност и здравина, предпазвайки от остеопороза, особено при менопауза. 

Предотвратява опасни заболявания 

Някои хронични или злокачествени заболявания се свързват с влиянието на опасните свободни радикали в тялото. Тъй като манганът ги неутрализира, той има свойството да предпазва от някои от тези заболявания като рак, сърдечносъдови заболявания, хронични дегенеративни заболявания на нервната система. 

Помага в контрола на диабета 

Манганът е важен за запазването на стабилни нива на кръвна захар. Той нормализира и синтеза на инсулин от панкреаса, което допълнително подобрява картината при това заболяване. 

Ускорява метаболизма 

Ако искате да отслабнете, приемайте достатъчно манган в диетата си. Той активира ензими, помагащи в контрола на холестерола, обмена на аминокиселините и въглехидратите. В комбинация с витамините Е и В1 манганът прави чудеса с метаболизма. 

9 здравословни ползи от патладжана

Още по темата

Намалява възпаленията в тъканите 

Манганът има свойството да оказва благотворно влияние при различни негнойни вътрешни възпаления в тялото, причинени от навяхвания, при артрит, ревматизъм или други заболявания, предизвикващи възпаления. 

Полезен е в превенцията на остеопороза 

Този минерал в комбинация с калция и магнезия играе важна роля в изграждането на костното вещество и неговата здравина и плътност. Ето защо е подходящ в превенцията на остеопорозата при жени в менопауза или пременопауза. 

Подобрява функцията на щитовидната жлеза 

Маганът участва в контрола на редица важни ензими в организма, включително и такива, отговарящи за усвояването на тиреоидните хормони и цялостната функция на щитовидната жлеза. Затова минералът е от голямо значение за хормоналния баланс и подобряване на различни симптоми на дисфункция на щитовидната жлеза като забавен или забързан метаболизъм, промени в апетита, загуба или наддаване на тегло, проблеми със зрението.

Подобрява усвояването на много витамини 

При дефицит на манган често се наблюдават понижени нива и на витамини от група В, както и витамин Е в организма. Това е така, защото манганът помага за тяхното усвояване от храната.