7 вредни навика, които ускоряват стареенето

Как сами скъсяваме средната продължителност на живота си

2019-03-25 10:56:00 | Илияна Николова

Всеки ден правим неща, които скъсяват евентуалната средна продължителност на живота ни. Имаме вредни навици, не се храним достатъчно здравословно, все нямаме време за редовни тренировки, работим повече, отколкото почиваме. Тези и още предпоставки карат тялото ни да старее и да се затруднява да се справя с вредните ни навици. А ето кои са те.

1. Продължително седене.

Дори работата ви да е свързана със седене в продължение на часове, трябва да направите всичко възможно да противодействате на това. Продължителното седене в една поза забавя метаболитните процеси, въздейства пагубно на кардиоваскуларната система и води до атрофия на мускулите. Ставите започват да ви болят, сякаш сте на 60-70 години, защото се появява локални възпаления в тъканите им, които причиняват скованост и болка.

Топ храните срещу бръчки и стареене

2. Прекалено много алкохол.

Една чаша вино на ден може и да е полезна, но това не означава, че можете да си я позволявате всеки ден. Изследване, публикувано в JAMA Internal Medicine констатира, че 7 чаши алкохол на седмица е прекалено голямо количество за организма. Това количество намалява средната продължителност на живота и води до преждевременно стареене на клетките.

3. Дефицит на витамин D.

Този витамин играе съществена роля в много процеси в организма. Трудно се набавя и е важно да се следят неговите нива, особено през зимата. Витамин D помага за потискане на възпаленията в тялото и подобряване на имунната система.

4. Пушене.

Тютюнопушенето е вреден навик по всички параграфи. Изобщо не може да става дума за полезно действие от тютюна и катраните, тъкмо обратното. Към дългия списък с рискове за здравето се добавя и ускореното стареене и преждевременна смърт на клетките.

Още по темата

5. Прекалявате с червеното месо.

Според изследване на учени от Харвард, червеното месо повишава риска от възпаления в червата с до 18%. Колкото по-често това месо влиза в менюто ви, толкова по-голям е процентът. Полезните меса като това на рибата например имат обратния ефект – намаляват възпаленията в тъканите на храносмилателния тракт.

6. Ядете преработени храни.

В пакетираните храни се съдържат множество стареещи агенти, които стимулират възпалителните процеси в организма. По този начин клетките и тъканите се оксидират и стареят значително по-бързо, особено при бедна на антиоксиданти храна.

Учени разкриват как да забавим стареенето

7. Недостатъчен сън.

Сън за красота – ако сте чували тази фраза от певци и артисти, трябва да знаете, че тя не е измислица. Достатъчният сън е важен не просто за външната красота на кожата и косата, той е от значение за всяка функция в тялото, включително за потискането на преждевременното стареене на организма и всяка клетка в него.