5 възможни причини за болки в гърба при тичане

Грешки, които се допускат при джогинг и които водят до травми

2020-02-03 11:04:00 | Илияна Николова

Тичането е предпочитана тренировка от много хора. Тя обаче е доста натоварваща за гръбначния стълб и при неправилен подход към джогинга е много вероятно да се появят болки в гърба. Изтръпване, болезненост в кръста и долната част на гърба, болки по краката, идващи по възпаления седалищен нерв са само част от симптомите, които можете да изпитате, ако допускате някои грешки по време на тичане.

Какво да ядем преди тичане?

Гръбнакът е носещата структура на нашето тяло. Той понася всички натоварвания при движението на тялото всеки ден. Една от ролите му е да осигури силна и стабилна основа, върху която нашите крайници да стъпят и да извършват своите движения ефикасно и безболезнено. Когато някой крайник е компрометиран при неправилно движение, гръбнакът също страда и обратното. Ако центърът на тежестта е изместен също е много вероятно да настъпят болки и проблеми в опорно-двигателния апарат, нервната система, мускулите, работата на вътрешните органи.

Какви могат да бъдат възможните причини за поява на болки при тичане?

Съвети за начинаещи бегачи

Добрата ви форма ви изневерява

Независимо дали тичате интензивно, правите лек джогинг или просто се разхождате из града, стегнатата стойка на тялото е от първостепенно значение. Ако сте отпуснати и допускате гърбът ви да се изкривява, докато се движите, вероятността да се появят болки е голяма.

За да подобрите формата и стойката си е много важно да следите за правилната позиция на гърба през целия ден и по време на тренировка. Ребрата трябва да са спуснати надолу, коремът трябва да е стегнат, за да помага в поддръжката на гръбначния стълб в неутрално положение.

Защо тичането край брега на морето е полезно?

Когато тичате, внимавайте да не накланяте главата си напред. Дръжте я изправена и в една равнина с раменете, които поддържайте надолу и напред. По този начин ще осигурите правилен център на тежестта на тялото. Всяко накланяне на главата добавя тежест към гръбнака, което може да го нарани.

Прекалявате с тренировките

Всяка здравословна практика в големи количества има точно обратния ефект. Ако сте си наумили да отслабнете на всяка цена, поставили сте си срок за това и нямате търпение да видите резултатите от усилията си, вероятно сте склонни да прекалите с „дозите“ физическа активност, които тялото ви може да понесе.

Прекалено честото и твърде интензивното претоварване на гръбнака може да доведе до наистина сериозни проблеми, травми, изкривявания, нарушения в костите, ставите, сухожилията и хрущялите, което ще ви създаде допълнителни проблеми, а дори може да ви извади от нормалния ритъм за известно време.

Енергийни храни, които да ядем след джогинг

С други думи – повече не означава по-добре, напротив. Бъдете умерени и търпеливо изчакайте преследваните резултати. Важно е да не се отказвате, но също толкова важно е да давате нужната почивка на тялото си, за да се възстанови от стреса и натоварването.

Седалищните ви мускули са отслабени

Може да не си давате сметка, но седалищните мускули играят много важна роля в движението на тялото, още повече при тичане. Ако те са отслабени и в недобра форма, вероятността да са в основата на появилите се болки в гърба не е малка.

Как да се храните, ако практикувате джогинг?

Мускулите на дупето са източник на сила за бегачите. Те отговарят за стабилността на гърба, кръста, таза и сърцевината на тялото. Когато тези мускули са слаби, могат да прехвърлят тежестта от изпълнението на дадено движение на други групи мускули, които се оказват претоварени. Поработете за стягането на мускулатурата на седалището и бедрата.

Гръдни болки, които тичането може да предизвика

Не отделяте време за сърцевината (ядрото)

Ядро или сърцевина на тялото условно се нарича зоната, която обхваща торса, долната му част от диафрагмата надолу до тазовото дъно заедно с всички мускулни групи в него. Когато ядрото ви е достатъчно добре стегнато, вероятността да сте изложени на риск от травми и болка е по-малка.

Снимка: iStock

При повишено натоварване на гръбнака не би трябвало да се появят болки, схващания, разтежения и травми, ако мускулните групи на ядрото (сърцевината) са достатъчно добре развити.

Признаци, че правите джогинг неправилно

Още по темата

Седите твърде много

Ако работата ви е свързана с часове продължително седене, което редувате с тичане, това не е полезна практика за вашия гръб. Представете си на какво предизвикателство го подлагате, когато е бил отпуснат в продължение на часове, а след това вие сте решили да направите ежедневния си джогинг. Дори да тичате сутрин, а след това да отивате на работа, опасността от травми е налице.

Тичането и бременността – какво може и какво не?

Защо се случва това? Защото продължителното седене действа твърде отпускащо на мускулатурата, за да може тичането да я компенсира. При „разхлабени“ мускули и сухожилия гръбнакът не може да се справи с натоварването и се появяват болки и травми. Ето защо е много важно да правите упражнения за стягане на всички групи мускули с повишен акцент върху мускулите на гърба, гърдите, горните и долните крайници, седалището, за да предотвратите такава опасност, а и за да компенсирате продължителното седене.