Витамини и минерали за добро храносмилане

Добавете ги към менюто си

2020-05-21 10:18:00 | Михаела Лазарова

Знаем, че за да бъдем в добро здраве, организмът ни се нуждае от достатъчно витамини и минерали. Така например, тези хранителни вещества са от съществено значение за храносмилателната система, за да може тя да функционира оптимално. Дефицитът им може да доведе до множество проблеми, тъй като храносмилателната система е централна за цялостното функциониране на организма. Храносмилателните проблеми възникват в резултат на лоша абсорбция и недостатъчно елиминиране на отпадъците. Вижте от кои витамини и минерали не бива да се лишавате и защо.

Витамин С – много важен витамин за здравето на целия организъм, включително и на венците, зъбите, които участват в храносмилането. Витаминът е мощен антиоксидант, който спомага за синтеза на колаген, по-доброто усвояване на желязото от организма, което пък е важно за нашите енергийни нива.

Колагенът може да бъде открит и в тъканите на храносмилателния тракт, като човешкото тяло се нуждае от колаген и за възстановяване на увреждането на тъканите. Ето няколко добри примера за храни богати на витамин С.

Калций и витамин D – минерал и витамин, за които ни е известно, че са важни за здравето и функциите на костите и зъбите. Витамин D подпомага усвояването на калция в стомаха, но също така допринася за правилното функциониране на дебелото черво. Освен това, калцият е важен и за нервните импулси на храносмилателния тракт.

Хранителни комбинации за добро храносмилане

Витамин А – също важен витамин за усвояването на калция, но и подхранващ лигавицата на храносмилателния тракт, като гарантира нормалното храносмилане.

Цинк – важен за усвояване на витамин А, но също така намалява риска от възпаления на храносмилателния тракт, язвена болест, спомага за нормализиране на мастната обмяна в черния дроб.

Кои храни са богати на храносмилателни ензими?

Магнезий – изключителен минерал, участващ в над 200 процеса в тялото, помагащ при запек.

Манган – допринася за разграждането на протеините и мазнините, допринася за здравословна имунна система и балансирането на нивата на кръвната захар. Не бива да забравяме, че 80% от имунните клетки се намират в храносмилателната система.

7 признака на повишена чувствителност към глутен

Калий – подпомага елиминирането на отпадъците от организма.

Още по темата

Мед – необходим за протеиновия метаболизъм.

Селен – важен за правилното функциониране на панкреаса, който секретира храносмилателни ензими.

Витамин В3 – той бива наричан още ниацин. Подпомага храносмилането като участва в разграждането на мазнините, въглехидратите, както и детокса на черния дроб.

Снимка: iStock