Витамини и минерали за повече енергия

За да бъдете винаги във форма

2020-06-09 12:00:00 | Михаела Лазарова

Знаем, че достатъчните часове сън са от решаващо значение за това да се чувстваме енергични, продуктивни. Но някои витамини и минерали, които обикновено си набавяме чрез консумацията на храни богати на тях или хранителни добавки, също ни помагат да се чувстваме във форма. Вижте кои.

Важно! Преди прием на хранителни добавки се консултирайте с лекар.

Желязо

Желязото играе решаваща роля във функциите за доставяне на кислород в червените кръвни клетки. Когато в организма ни се наблюдава дефицит на желязо, тогава по-ниските нива на кислород нарушават способността на клетките ни да функционират оптимално. В резултат се чувстваме уморени, слаби, летаргични.

Достатъчните количества желязо помагат и за поддържането на здравословни нива на хормоните на щитовидната жлеза, което също има отношение към това дали се чувстваме енергични.

Витамин С

Мощен антиоксидант, който спомага за синтеза на колаген, но и витамин, който не се синтезира в тялото ни. Витамин С е от съществено значение за надбъбречните жлези, които произвеждат кортизол за енергия, а също и невротрансмитери, като епинефрин и норепинефрин. Но витамин С е важен и за усвояването на желязото.

Храни, по-богати на витамин C от портокалите

Витамин В12

Най-добри хранителни източници на витамина са морските дарове, говежди черен дроб, пъстърва, сьомга. Витамин В12 е необходим за образуването на червени кръвни клетки, хормони, протеини, мазнини и други. Червените кръвни клетки доставят кислород, а когато имаме недостиг на този витамин, усещаме по-често умора.

10 храни, богати на ценния витамин B12

Витамин В6

Богати хранителни източници на витамина са нахут, телешки черен дроб, риба тон, сьомга, пилешко месо. Витамин B6 подпомага протеиновия метаболизъм и производството на глюкоза, невротрансмитери, червени кръвни клетки. Тялото ни има нужда от него, за да използва консумирания протеин за енергия.

Още по темата

Витамин В5

Известен още като пантотенова киселина, която е от съществено значение за синтеза и разграждането на мазнините за енергия. Витамин В5 е важен и за развитието и поддържането на централната нервна система, подпомага функциите на щитовидната жлеза, надбъбречните жлези. Освен че ни осигурява енергия, витамин В5 спомага за контрола на холестерола, триглицеридите, прави по-устойчив организма ни по време на стрес. Може да си го набавите чрез консумацията на авокадо, ядки, стафиди, пилешко месо, слънчогледови семки и други.

Витамин D

Дефицитът на слънчевия витамин може да доведе до депресия, напълняване, но и липса на енергия.

Снимка: iStock