Защо децата се нуждаят от въглехидрати, докато растат

Бедните на въглехидрати диети са опасни за подрастващите

2021-04-15 09:53:00 | Илияна Николова

Нисковъглехидратните режими са много популярни в последно време. Те са успешен начин за контрол на кръвната захар и инсулина, както и за отслабване. Родителите обаче не трябва да правят грешката да правят диетата на децата си също толкова бедна на въглехидрати, колкото своята собствена. Демонизирането на въглехидратите е опасно, особено за подрастващите, децата се нуждаят от здравословни въглехидрати в диетата си и то в немалки количества.

Добри срещу лоши въглехидрати – каква е разликата между тях?

Защо въглехидратите са толкова важни за децата?

Децата се нуждаят от повече въглехидрати в диетата си, защото те подхранват растящия мозък. Въглехидратите трябва да заемат около 50-60% от храненето при децата. Калориите, които консумират децата над 2-годишна възраст идват предимно от въглехидратите, затова и родителите не трябва да прилагат нисковъглехидратни режими при подрастващите малчугани, дори самите те да следват такъв план на хранене.

Въглехидратите се делят на прости и сложни. Простите са захарите във всичките им форми, сложните съдържат и растителни протеини, мазнини, много фибри и нишесте.

Кои са най-полезните въглехидрати?

Сложните въглехидрати се срещат в пълнозърнестите храни, бобовите, семената, ядките. Те осигуряват бавно усвояване на фибрите, витамините, минералите и самите въглехидрати със сложна структура. Те се считат за така наречените полезни въглехидрати, които задължително трябва да присъстват в диетата на децата. „Лошите“ въглехидрати са простите, които се усвояват много бързо и не носят почти никаква хранителна стойност.

Докато премахването на простите въглехидрати от диетата на детето може да има положителни ефекти, ограничаването на всички въглехидрати може да е опасно. И все пак, дори простите въглехидрати не са чак толкова опасни за децата, колкото смятат някои хора.

Експерти от Американската академия по хранене и диететика, цитирани от healthdigest.com смятат, че не всички въглехидрати са лоши, включително и простите – фруктоза, глюкоза, лактоза, които се намират в плодовете и млякото.

Храни, съдържащи най-полезните въглехидрати, от които имате нужда

Ключът към здравословното хранене при децата е не изключването на въглехидратите, както простите, така и сложните, а ограничаването на онези с добавени захари – плодови сокове, сладкиши, тестени изделия, лакомства, газирани напитки. Добавените захари и калории към диетата на детето трябва да са не повече от 5 до 10% от дневния му режим и то не всеки ден, според учените от Американската академия по хранене.

Още по темата

Как да добавите повече сложни въглехидрати към диетата на детето?

Всички родители знаят, че децата се мръщят на зеленчуците и пълнозърнестите храни, в които се намират сложните въглехидрати. Това означава, че включването им в храненето може да е истинско предизвикателство.

7 от най-полезните въглехидрати

Простите въглехидрати не са толкова трудни за включване в диетата на децата, защото те ги обичат. Това са закуските, плодовете, някои сладки изкушения, които децата ядат с удоволствие.

За да направите консумацията на сложни въглехидрати по-голямо удоволствие за децата, давайте пример самите вие. Можете също да превръщате зеленчуците в красиви и интересни порции, които децата да ядат с нетърпение.