Храни, които се усвояват по-лесно от организма

Улесняват храносмилането

2022-09-26 14:02:00 | Илияна Николова

Някои храни са по-трудно смилаеми от други. Съставът на различните храни ги прави различно усвояеми от тялото. Ето защо дори една храна да е считана за здравословна и полезна, тя може да предизвика храносмилателни проблеми, ако се консумира в голямо количество или в комбинация с друга трудно смилаема храна.  

10 храни, които ядете по грешен начин

Процесът на храносмилане отнема между 24 и 72 часа в зависимост от храните, които сте консумирали. Някои храни се храносмилат дори по-дълго, а хранителните им елементи се оказват предизвикателство за храносмилателния тракт. Това може да предизвика дискомфорт, подуване, газове, запек, диария. 

Ако страдате от гастрит, язва, различни проблеми с червата, консумацията на трудно смилаеми храни може да е още по-голямо предизвикателство за стомашно-чревния тракт. 

Защо някои храни са по-лесно смилаеми от други?

Всяка храна съдържа макроелементи – протеини, мазнини, въглехидрати и фибри в различни количества. Един от тези макроелементи има най-голямо влияние върху степента на трудност на храносмилането и това са фибрите

Фибрите са нутриент, който организмът не може да усвои. Те остават почти непокътнати до напускането им на тялото. Наличието на фибри, видът им и концентрацията им до голяма степен определят дали една храна ще бъде трудно смилаема или лесно усвоима. Фибрите оказват влияние върху работата на червата и това колко време храната прекарва в тях. Това, от своя страна, влияе върху това колко бързо се разграждат и усвояват другите храни в червата, според mindbodygreen.com. 

Храни за поддържане на здрави черва

Има два вида фибри разтворими и неразтворими. Най-общо казано храните с разтворими фибри образуват гелообразно вещество в червата и стомаха, което забавя храносмилателния процес. Неразтворимите фибри ускоряват храносмилането и преминаването на храната през дебелото черво. 

Въпреки че и двата вида фибри имат своето незаменимо значение за храносмилателния процес, ако имате затруднения с разграждането и усвояването на храната, продуктите с по-ниско съдържание на фибри може да са вашето решение. Те се храносмилат значително по-лесно от богатите на тези вещества храни. 

Кои са най-лесните за храносмилане храни?

Бял ориз

Белият ориз е рафиниран и пречистен от по-голямата част от фибрите в състава му. Това го прави значително по-лесен за обработка и усвояване от всички останали видове пълнозърнест ориз. Тъй като фибрите са трудни за храносмилане, ако имате някакви стомашно-чревни проблеми, белият ориз може да ви помогне. 

5 чудесни и 5 ужасни храни за червата